Łatwo jest wystartować ze stroną internetową oraz biznesem online. Trudniej jest to zrobić w efektywny sposób, tak by rozwój w przyszłości przebiegał bezboleśnie i naturalnie. Zanim założysz swoją stronę, warto pomyśleć o optymalizacji serwisu w przyszłości – bez tego trudno będzie o sukces online. Aby jednak nie utrudnić specjalistom SEO zadania, można podjąć pewne kroki jeszcze przed rozpoczęciem współpracy. Sprawdź, jak przygotować stronę do pozycjonowania już na początkowym etapie jej działalności.

Zwróć uwagę na nazwę oraz historię domeny

Domena to nie tylko wizytówka twojej firmy, adres pod którym znajduje się strona. To także platforma startowa, od której zaczyna się pozycjonowanie strony w Google. Istnieją pewne zasady i dobre praktyki dotyczące domeny, które ułatwią pozycjonowanie witryny.

Zaczynając chronologicznie, istotna jest historia domeny. Jeżeli jej nazwa wydaje nam się atrakcyjna – na przykład zawiera słowa kluczowe, na których nam zależy – mogła zostać w przeszłości poddana filtrowaniu przez wyszukiwarkę. Analizując historię, sprawdź także profil linkowy domeny a także to, czy została zaindeksowana.

Najlepiej, gdy domena w nazwie ma słowo kluczowe istotne dla naszego biznesu. Jednakże algorytm Google docenia i preferuje przede wszystkim budowanie brandu w naturalny sposób. Nazwa powinna zatem być tożsama z nazwą firmy, bez upychania w adresie słów kluczowych.

Hosting, kod i ciężkie treści – zadbaj o szybkość ładowania strony

Użytkownicy oraz wyszukiwarka nie lubią długich czasów wczytywania witryny. Zanim rozpoczniesz pozycjonowanie, zadbaj o to, by strona internetowa ładowała się szybko. Na to wpływ ma kilka czynników technicznych:

  • Hosting – stabilny hosting z szybkim łączem zapewnią odpowiednią wydajność serwera, co poprawi szybkość ładowania strony,
  • nieczytelny/trudny kod strony – Google nie radzi sobie z czytaniem każdego kodu w takim samym stopniu. Najgorzej radzi sobie z Flashem oraz Javą, które czasem są stosowane w nawigacji po stronie. Zdecydowanie lepszym wyborem jest kodowanie w HTML5 oraz CSS3,
  • Multimedia i ich waga – warto zainteresować się wagą plików multimedialnych wrzucanych na stronę. Im więcej ważą, tym bardziej “zapychają” serwer, co przekłada się negatywnie na szybkość wczytywania strony.

Zapewnij bezpieczeństwo użytkownikom – certyfikat SSL

Wyszukiwarka Google bardzo ceni bezpieczeństwo swoich użytkowników oraz ich dane. Dlatego każda strona, która dba o użytkowników, jest pozycjonowana wyżej i łatwiej jej osiągnąć wysokie miejsca w wyszukiwarce. Certyfikat SSL stał się istotnym czynnikiem branym pod uwagę przez algorytm. Protokół ten jest wymagany zwłaszcza dla sklepów internetowych, banków czy portali społecznościowych. Jak sprawdzić, czy Twoja strona już ma ten certyfikat? Jej adres url zaczyna się od https://.

Wybierz CMS ułatwiający pozycjonowanie

CMS to system zarządzania treścią na stronie. Korzystanie z niego znacznie ułatwia tworzenie treści i zarządzanie samą witryną, ale to nie wszystko. Odpowiedni CMS pozwala na efektywniejsze działania optymalizacyjne. Takim systemem jest na przykład WordPress, który umożliwia wykorzystanie wielu przydatnych wtyczek takich jak YoastSEO czy RankMathSEO.

Przejrzysta nawigacja strony

Zwróć uwagę na to, czego oczekuje użytkownik. Przy projektowaniu układu strony internetowej nie zawsze liczą się wrażenia wizualne. Osoby odwiedzające witrynę, a także wyszukiwarka Google, raczej docenią intuicyjną budowę strony, po której łatwo się poruszać. Istnieją pewne schematy oraz układy, do których przyzwyczajeni są użytkownicy – warto z nich skorzystać.

Wstępnie zoptymalizowana treść

Oczywiście ciężko wymagać, by strona przed rozpoczęciem pozycjonowania, miała wartościową i całkowicie zoptymalizowaną treść. Można jednak zadbać o to, by treści na stronie były stworzone z pewnym planem i uwzględnieniem słów kluczowych dla naszego biznesu. To ułatwi późniejszą optymalizację contentu na stronie.